BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 29, 2011

zaman pra matang: sekolah menengah

Tingkatan 1, asalnya aku duduk di kelas Arab, tapi disebabkan cik ‘S’ aka setan kuat menghasut, aku mintak tukar nak duduk kelas biasa. Aku betul2 tak ingat macam mana aku boleh rapat dengan budak tiga orang tu. Siapa? Tentulah Mirah, Su dan jugak Wani. Mungkin sebab duduk dekat2 kot dalam kelas. Tak lupa jugak Fiza, Hazirah, Miza dan jugak Suhada. Naik tingkatan 2, ada budak baru masuk. Oh, rupanye budak tu kawan Miza. Mentang2 kawan dia dah ada dalam kelas aku, cakap dengan Miza tu je la. Lama2 baru jadi kawan, dan sekarang budak baru tu dah jadi membe kamcing, Ada namanya.

Lepas PMR masing2 bawak haluan masing2. Aku dan Wani dapat melanjutkan pelajaran (skematik betul ayat) ke MRSM KT, Mirah ke MRSM Kuantan jadi tinggallah si Su itu berseorangan sebab asalnya kami berempat yang betul2 rapat. Aku tak tahu lah apa yang dia rasa. Nasib baik lagi, aku dan Wani dapat sedorm, katil siap depan2 lagi. Hampir setiap petang jugak aku akan telefon Su, kenapa? aku pun tak tahu, rindu kot. tapi dia selalu tak balik sekolah lagi waktu aku telefon, mak dia kata dia menjual kat kiosk. Tapi yang nasib tak baiknya, lepas je habis minggu orientasi, masuk kelas sehari dua, aku mintak keluar. Kenapa? Alasan yang aku bagi sebab dekat sangat dengan rumah. Tak best. Korang ingat ade yang nak percaya alasan aku ni? Sebenarnya ada sebab lain yang tak pernah dan tak akan aku bagitahu faktor2 yang menyebabkan aku membuat keputusan paling ‘bijak’ untuk hidup aku. Terbaik lah! Lupekan.

Kembali ke sekolah lama, aku ingat lagi subjek BM aku fail pada test yang pertama! Oi, ni Melayu ke ape? Sampai kena perli,’ai lepasan mrsm pun fail BM ke?’. Tahan je la labu oi. Jumpa pengetua, “dulu sebelum kamu keluar dari sekolah ni, kamu ada jumpa tak saya?” Puan Pengetua tanya aku.

“Tak dan nak jumpa Puan”, aku menjawab.

“Hurm, patutnya kamu jumpa saya dulu, boleh saya beri nasihat susahnya hidup di asrama tu macam mana”.

Dalam hati aku, ‘cakap je la tak nak bagi aku keluar sebab ramai budak2 ceredik yang dah keluar, haha’. Jahat3.

Kelas yang paling aku takut, kelas add math. Senior2 dah bagi warning awal2 tentang cikgu tu, Cikgu Fatimah (CF). Nasib baik dia tengah cuti pantang lagi, jadi cikgu ganti yang ajar dulu. Then sampailah masa Cikgu Fatimah ni masuk mengajar, nak kabo tahap kegarangannya ni, sampaikan budak yang baru masuk sekolah aka kelas aku balik semula ke sekolah lama. Aku? Gila ke apa kalau aku nak balik ke MRSM tu, tak nak aku kena bamboo dengan semua orang.

...............................

3 ekor kura2:

SU_EDA said...

woi ade phone kt umah eh sbb rindu???bru tau...kahkahkah...
nk tau ape rse time kne tgl sorg2 kt SMKM lps PMR cmne???rse kehilangan, kepasrahan n hrp kwn2 kembali pulang...tp xbaget plak seorg kwn mmg kembali pulang...

نورول اشيکين said...

kalo xcaye, tye wani....dialah saksi yg boleh dipercayai...
i can feel it, ada somebody yg lonely.. sebab tu la balik ke pangkuan SMKM semula:D

SU_EDA said...

ssh cm nk caye.. hahaha.. kot itu hya alasan semata2..:P

Post a Comment